Tuesday, March 8, 2011

Hai WaniTa

                                                                 assalamualaikum..

SELAMAT HARI WANITA yg ke 100 tuk wanita2 seantoru donia.."Lihatlah dunia" bak kate azean irdawaty...WANITA walaupun dikatakan kaum yg lemah dan rapuh tapi terdapat semangat dan kekuatan yg tersembunyi..WANITA terhebat bagi aku tak lain tak bukan MAK aku...sape lg kan..mak la org yg paling hampir dan pling aku nampak jasa2nya..

MAK aku agak garang tapi sangat baik hati..ABAH aku meninggal mase adik aku yg bongsu berumur 6 bulan..mak aku ni surirumah sepenuh masa..ABAH ninggal secara tiba2..hari ni abah sihat esok kul 3 pagi abah ninggal..kena pulak mase tuh rumah kami tengah sibuk nk wat keje kawin..kakak aku nak kawin lagi 2 minggu mase tu...so mak terus hilang punca dan susah nk terima kenyataan ni..bayangkan anak ade 8 org..sume masih skolah lagi...huhuhu..sian mak

MAK mulakan kerja petama sebagai tukang jahit baju askar..kami yg duduk berek polis terpaksa kluar dan cari rumah lain lepas abah ninggal..mak cari rumah..kami terpaksa menumpang kat umah adik mak sementara umah kami siap..pastu mak tukar keje jadi cleaner..huhuhu..sian mak..kadang2 mak g keje bawa adik aku cos tak de orang nak jaga..mak bangun seawal kul 4 pagi , mak masakkan tuk kitaorg sebelum g keje....kdg2 disebabkan terlalu awal bangun..mak TERkuar g keje kul 4 pagi sebab tesalah tgok jam..tunggu punya tunggu bas tak datang2 lagi..drebar bas tido lagi daaaa...agaknya ngantuk sgt smpai tgok jam pun salah...huhuhuhu..sian mak...mak mmg rajin keje..kdg2 mak OT smpai malam...penah sekali mak OT smpai kul 11 mlm, aku ngan kakak aku punye la cuak..siap nagis2 lagi..dulu mane ada hanpon2 ni nk g tau..huhuhu...pastu mak dinaikkan pangkat jd supervisor...bile mak jd supervisor klakar la plak..sebab mak kena tulis report..satu report mak buat dekat 7 helai kertas akan terbuang sbb mak kate tulisan mak tak cantik...hahahaha..mak ni cerewet sikit..salah sikit pun tak bole..tak macam aku yg main blasah je la..mak agak teratur orgnye..so mak akan jadi bahan kacau kitaorg la tiap kali mak wat report..bes kacau mak..layan borak je mesti mak salah tulis..pastu komotkan kertas..buat repot balik..kacau lagi.. komotkan lagi..hehehe..slunye aku le yg asah tanduk kt sebelah mak..salah sign pun wat repot balik...!!! mak..mak...disebabkan mak aku cantik so mmg tak macam rupe cleaner la..org selalu igat mak keje cikgu..dulu mak kate kalu mak abis skolah smpai drjah 6 mesti mak bole jd cikgu..tp nk jd cikgu kena blajo kat sekolah omputeh..kena pakai skirt..mak tak nak pakai skirt..hehehe..

lepas mak benti keje cleaner mak jadi tukang masak..bab masak ni mak mmg teror ar..mak jadi tukang masak kat mcm2 tempat la..kalu org kawin ke..org kenduri ke mesti mak jd orang kuat...kdg2 ade gak jiran yg belikan bahan suh mak aku masakkan lauk pauk tuk dorang..bole..??? mak aku ON je..SEDIA BERKHIDMAT..disebabkan mak pandai masak so anak2 mak suma pun mesti le pandai masak..hehehe...termasuk aku le tuh..dulu kalu tak masuk dapur alamat nama naik satu kg le..di jerit kan mak..so kitaorg slu masuk dapur..walu tak memasak sekadar tunjuk muke dan tolong kupas bawang pun jadi le..JANJI tak kena marah..mak manjakan anak2 dengan air tangan dia..mak tak romantik .. tak de nya mak nak peluk2 ke nak cium2..kite je yg kena peluk n cium mak...kalu merajuk pun mak akan pujuk ngan resepi2 kegemaran anak2..hehehe..mak mmg mempergunakan kepakaran memasaknya sebaik mungkin..kalu semua anak2 bekumpul, semua masakan kegemaran anak2 termasuk le menantu2 akan terhidang...menantu pun leh order2 je nak makan apa ngan mak...sebab tu le menantu sume sayang kat mak..setiap menantu mak tau makanan kegemaran dorang..

bila kami suma da besar mak da tak keje lagi dah..duk rumah makan duit pencen abah je..satu pragai mak yg paling aku BANGGA dan KAGUM..mak suka tolong orang walau pun mak sendiri susah..ntah da bape orang anak yatim piatu yg mak bela smpai dorang kawin..OKU yg sebelah kaki mak bela..bagi nasi bawa g sepital..kdg2 aku marah gak sbb mak terlalu senang pecaya org..orang yang sakit MENTAl pun mak jaga mcm orang normal..bagi makan..suh makan ubat..tengokkan anak2 dorang..selagi apa yang mak boleh tolong dia tetap akan tolong...orang besalin..mak tolong masakkan tuk kuarga dorang...mak kate kesian anak2 dia nk makan apa..mak dia besalin...mak penah tumpangkan kuarga INDIA yg susah duk SERUMAH ngan mak beberapa bulan...sampai sekarang kuarga india tu da macam kuarga angkat kami sekuarga..deepavali je kitaorg g raya kt situ....mak tolong orang tak kira bangsa..MAK TERBAIK...mulia sungguh hati mak aku..aku pun lum tentu dapat wat apa yang mak aku buat.. sebab tu lah aku kagum ngan MAK..tapi mak da tak de..tinggalkan aku jd anak yatim piatu...

No comments:

Post a Comment