Friday, March 4, 2011

AYER...

assalamualaikum...
panas sesangat cuaca skunk ni kan..adoooiii...tekak ni tak sempat nk kempis bengkaknya..lepas ok..tak ok balik...huhuhu...batuk yg ala ala kering tu..malu sey..koh..koh..koh..org tgok muke aku cam aku ni pengedar HIV jek...men yam pah...!!!! macam la dorang x penah batuk...sebenarnye pyakit2 yg aku tanggung tu suma sebab kekurangan air...tu la..nak minum susah sgt..bkn susah nk minum tp aku ni cerewet nk cari tempat pembuangan air..hehehe...jadi ari ni aku nk torak korang pasal AYER...

korang tau tak sebenarnye air kan bahan terpenting selepas oksigen yg badan kita perlu..berat badan kita pun terdiri drpd air gak..tu yang ade setengah org kate "gemok air"...lagi satu yg korang kena tau kan AIR bole menahan selera kita secara semulajadi...maknanya kalu kurang air kita makan byak ..ye ke...uiiikkksss..camne tuh..!!!  sebenarnya otak tak dapat bezakan kite ni lapau ke dahaga..selalunya kalu kira rasa lapar je..kita makan..kita makan bile kita rase lapar tul tak ??? tanpa terfikir sebenarnya badan kita mungkin memerlukan air masa itu..menurut kata pakar pemakanan yg semestinya bukan FAIZA ABU, minum segelas air sebelum makan kerana ketika itu mungkin TUBUH kita memerlukan air BUKAN makanan seperti yg OTAK kita selalu fikirkan...----> cam penyakit aku je...tu yg asik igat makan je tuh..padahal kalu minum air perut terus kenyang..patut ar asik sakit tekak..mongokssss...

KESAN kurang air plak kite akan rase pening pening lalat cos penghidratan air boleh menyebabkan peratusan air di otak bekurangan ...PENING ..!!! TOKSIN pun makin menebal dan berkuasa dalam badan kita..bila byak sgt toksin kulit kita akan mengalami byak alahan seperti gatal2, ruam panas termasuk le  jerawat...badan juga rase lemah sebab badan kita da tak larat nk begelut nak kluarkan toksin..kesan2 lain bila kurang air mulut berbau..bukan bau petai tapi bau yg disebabkan oleh pembiakan bakteria dlm mulut ye kawan2..mulut juga akan kering dan pecah belah..air liur ni pelincir mulut kita..penghidaratan boleh mgurangkan jumlah air liur...


so meh kita minum banyak2 ye..minum air pun ade caranya..bukan main bedal dan sebat jek..kita MESTI minum 8 gelas sehari..pekataan mesti tu aku cap lockkan ek..maknanye MESTI tak boleh TIDAK TIDAK .Tp kalu cuaca panas sangat minum 10 gelas ye adik2 .. bila cuaca panas badan kita kan bepeluh, air kena le lebih sikit untuk menyelaras suhu badan kita..minum air dapat membekalkan kelembapan dalam badan kita..bila kelembapan badan kita suma mencukupi kulit pun jadi chantek..lambat tua..tidak kusam di mamah matahari dan usia..aku da macam doktor kan hari ni..layansss je la..yang info leh pakai korang amik le..yg mane korang rase cam mengarut korang pulang balik kat aku..jgn lupa MINUM AIR tauuuuuu....

No comments:

Post a Comment