Tuesday, February 22, 2011

ABAH ku cayang.

..assalamualaikum...
22 feb 2011 ni genap 29 tahun ABAH pergi meninggalkan kami..ABAH mmg lawak giler..tersgt baik..tersgt penyayang..ABAH keje polis..slunya sebelum pegi kerja abah akan siapkan sarapan kami..abah bagun pagi dan bejogging..sebelum balik rumah abah singgah kedai tuk belikan kami sarapan...setiap pagi pula sebelum aku bangun tido aku akan meraba bawah bantal aku cos slunya kalu ABAH tak beli sarapan abah akn tinggalkan 30 sen tuk aku beli srapan sendiri..kalu tak de 30 sen tu maknanye ABAH da beli la tuh..itu la rutin harian aku..bgun tido meraba dulu..kul 12 abah balik keje aku akan tggu dia ditangga berek polis..nmpak je abah ..mule la ngada3 nak bedokong wlupun mase tu da darjah 2..hehehe..slunye ABAH akan angkat julang kat bahu dia..aku bangga giler siot..aku tgok bapak org lain kat berek tu tak penah wat camtu kat anak dorang..ABAH aku je..ABAH mmg cool..smpai je kt umah ABAH terus bokak radio..lagu peberet abah BLUES GANG...smbil layan lagu abah stat wat peragai..begelek megikut irama dan lagu..dan perut buncitnye itu maju kedepan...comel sgt kalu abah begelek..mcm teddy bear..lepas penat abah begelek dia akan minum teh susu yg kakak aku buat..punye la cair dan tak sedap tp ABAH ttp kata "sedap teh ni"..tu la ABAH aku..walu aku bawak balik repot kad no bebelas pun ABAH ttp cakap "pandai anak abah,nnti masuk U ni"..hehehe..abah sgt positif dan pandai beli jiwa anaknye..petang plak abah akan layan aku main masak2..mak plak sibuk ngan aktibiti sosialnye..persatuan isteri2 polis..bila main masak2 ngan abah..mule la nasi..ikan goreng..air sirap suma jd bahan mainan aku..bila mak balik dr aktibitinye mula la dgor suara nyaringnye " apasal main lauk suma ni"....aku cuma jawab "abah yg suruh"...hehehe..mak aku terus diam..mak kate abah garang..tp seyes aku tak penah tgok abah naik antu...kalu mak tu tiap2 hari le..biasa la da namanye pun mak...petang2 slunye abah akan bawa kami jogging..meronda satu pekan klang pastu mengeTEH dgn sekuternye..malam plak lepas maghrib kami akan meronda port klang smbil hirup agin sepoi2 bahase dan pekena mee brahim..hujung minggu aktibiti merayap dan besuka ria..slunya abah akan bawa kami g morib mandi manda tak pun balik kg..bkn stakat kami adik bradik je..ngan anak2 jiran sekali dia angkut..abah mmg suka ngan budak2 jd tak hairan la aku ada 8 org adik bradik..hehehe..bagi aku ABAH adalah LELAKI terhebat dan terbaik yg ada dlm hidup aku..tak ada lagi yg terbaik selain ABAH aku...sebelum abah nk pegi tinggalkan kami..ABAH mcm tau2 jek..abah slu temenung..dan seperti biasa aku akn kecoh di sebelah abah dan tanya mcm2 lah.."kenapa temenung ba?? abah cakap kalu abah mati eza macamana?? aku jawab "kalu abah mati org nk bunuh diri"...abah jawab" tak baik macam tu..bunuh diri tak dpt masuk syurga" aku jawab balik" tak masuk syurga pun tak pe..asalkan dpt tanam kat sebelah abah,nnti kite boleh main masak2 lagi kan ba"..seyes slu sgt aku risau takut ade org lain yg akan dikuburkan kat sebelah abah cos bg aku sebelah abah aku tuk HANYA TUK AKU...tp nampaknye mmg sebelah abah da penuh pun tempat tu bkn tuk aku tp tuk PAK LANG aku..x de rezeki aku kot..tak pe aku akan jumpa abah di syorga..insyaallah.."TUNGGU ORANG YE BA". mak pun penah cakap..abah risau nk tinggalkan aku....uwaaaaaa....ye la mane taknye..aku tidor ngan abah..pas abah balik keje aku akan bekepit ngan abah smpai aku tido..main pun ngan abah..kalu abah g tandas aku kenakan syarat tak boleh kunci pintu cos aku akan duduk depan toilet smbil tggu abah abis operasinye..kalu lambat sgt aku akan tara...!! abah da siap...ABAH mengelupur la bila tgok aku bokak pintu toilet tu luas2...hahahaha...wlupun hasilnye kdg2 pengengat bulu2 idung ku tp ABAH punye pasal slu ku kata "wangi nye BAH" tak lain tak bukan kata2 tu sekadar ayat2 bodek dr ku semata2...aku igat lagi suara abah sebut "ALLAH" banyak kali..makin lama makin senyap..mak igat abah tido rupa2nya abah da tak de..dan aku terduduk lepas tau berita tu.. itulah dunia ku ngan ABAH..tanggal 22 feb 1983 semua detik2 indah itu berakhir tapi ttp ku pakukan kuat di sanibari ku...dan bermula lah episod sedih SEORANG ANAK YATIM...huhuhu...rindu sgt kat abah..tak de pengganti sebaik ABAH..ABAH satu dalam hidup aku...al fatihah

1 comment:

  1. Al-Fatihah utk Abu b. Adam....
    Moga rohnya di cucuri rahmat...

    awak kan mmg anak kesayangan abah..hehehehee...

    ReplyDelete